13. 11. 2007

Implementácia LMS na úrovni univerzity

Úvod
E-learning možno v súčasnosti charakterizovať ako modernú, najrýchlejšie sa rozvíjajúcu formu vzdelávania. Jeho rozmach je dôsledkom splnenia základnej požiadavky na dostupnosť Internetu pre širokú verejnosť, zvýšením výkonu a znížením cien hardvéru i sprístupnením potrebného softvéru.
V súčasnosti je oblasť e-vzdelávania jednou z hlavných tém, ktorými zaoberá alebo v strednodobom horizonte plánuje zaoberať prevažná väčšina univerzít, pretože počet záujemcov o vysokoškolské štúdium neustále narastá a často predstavuje pre univerzity neúmernú priestorovú, a pre vyučujúcich neúmernú časovú záťaž.
Ako všetky inštitúcie venujúce sa oblasti vzdelávania, aj Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre (UKF) sa v tejto oblasti snaží o nájdenie vhodného pomeru medzi prezenčnou a dištančno-elektronickou formou. Na základe niekoľkoročných skúseností sa ukazuje, že hlavným problémom nie je výber vhodného prostredia LMS, ale skôr nedostatočná príprava vyučujúcich na manažovanie výučby pomocou e-kurzov v kombinovanej a dištančnej forme a nedostatočná motivácia pre ich vytváranie a po vytvorení ďalšie prevádzkovanie (aktualizovanie, využívanie pri manažovaní štúdia a pod.).
Na fakultách UKF existuje viacero inštalácií viacerých LMS, no pre samotnú podporu výučby predmetov zahrnutých v študijných programoch sa postupne presadilo prostredie LMS Moodle, ktoré ako open-source umožňuje flexibilne reagovať na požiadavky vyučujúcich, správcov i programátorov.
Využívanie e-learningových kurzov vo výučbe je bohužiaľ takmer výlučne doménou Fakulty prírodných vied UKF. Okrem špičkových kurzov, ktoré získali niekoľko ocenení na rôznych súťažiach, sa vo často možnosti LMS využívajú v prvom rade na sprístupňovanie učebných materiálov študentom. Obsah kurzov veľmi často tvoria statické dokumenty sprostredkúvajúce obsah predmetu edukantom, niekedy v kombinácii s prostriedkami on- i off-linovej komunikácie. Použitie ostatných aktivít a systematické využívanie LMS na manažovanie štúdia, sú stále nedostatočné.

Centrálny portál
Vzhľadom na neefektívnosť správy viacerých portálov, centralizáciu informačných systémov a centralizáciu správy používateľov prebehlo na začiatku školského roka 2007/2008 zlúčenie existujúcich LMS systémov do celouniverzitného portálu, pre ktorý bola vytvorená doména http://edu.ukf.sk.

Obr. 1 E-learningový portál UKF (http://edu.ukf.sk)

Portál, ako taký, je aktuálne (začiatok novembra 2007) postavený na verzii Moodle 1.8.3+. Pracuje na hardvérovej platforme SUN, konkrétne na štvorprocesorovom SUN Fire T2000 (Niagara) založenom na technológii CoolThreads, ktorý vďaka 8 jadrám na procesore dosahuje extrémne vysoký výkon a konektivitu v internetových prostrediach.
Portál komunikuje s univerzitným LDAP, ktorý je napojený na Akademický informačný systém (zdroj študentov) a SAP/SOFIA (zdroj zamestnancov).


Obr. 2. Prepojenie portálu na ďalšie systémy

Vďaka prepojeniu s týmito systémami nie je potrebné registrovať používateľov portálu manuálne, pretože LDAP okrem overovania totožnosti slúži i ako centrálne úložisko a zdroj údajov pre ostatné systémy – obsahuje kompletné údaje o zamestnancoch i študentoch ako aj o ich rolách a právach v informačných systémoch, ktoré LDAP využívajú.
Údaje sú pritom reálne, aktuálne a napokon v prípade ukončenia štúdia/zamestnania je dané konto automaticky zablokované a zrušené.

Správa a štruktúra portálu
Účelom portálu je poskytovať edukačné materiály pre potreby vysokoškolského vzdelávania na UKF a z tohto dôvodu je nutné pokryť nasledovné oblasti:
• správu hardvéru a operačného systému zabezpečuje centrum IKT,
• správu a administráciu LMS zabezpečujú tvorcovia kurzov so skúsenosťami ako s tvorbou samotných kurzov, tak i s administráciou predchádzajúcich implementácií LMS Moodle na UKF (autori príspevku). Výhodou takéhoto riešenia je úzky kontakt administrátorov s tvorbou kurzov a tým i vyvinutá intuícia pri odhadovaní potrieb používateľov – menej skúsených tvorcov e-learningových kurzov. Zároveň toto riešenie disponuje i perspektívou rozvoja portálu – aktívni tvorcovia majú omnoho vyšší záujem napredovať a skúšať nové funkcionality ako pasívni správcovia napr. z radov Centra IKT,


Obr. 3 Organizačná štruktúra a sféry vplyvu na úrovni portálu

• podporu používateľov možno chápať z viacerých pohľadov:
o základná podpora spočívajúca vo vytvorení kurzu ako jednotky LMS systému, jeho zaradenia a pridelenie roly tvorcu kurzu/učiteľa používateľovi. Túto činnosť zabezpečujú na úrovni fakúlt poverení zamestnanci na základe žiadosti používateľa.
o podpora na formálnej úrovni je zabezpečená prostredníctvom vytvárania a nastavovania šablón, ktoré okrem dizajnu poskytujú tvorcovi kurzu i návrh základného štruktúrovania kurzu (preddefinovaný priestor pre sylaby kurzu, diskusné fóra, záverečné hodnotenie a pod.)
o podpora na úrovni komunity spočíva v riešení problémov a v diskusiách o zvolených témach. Diskusie sú moderované administrátormi portálu a ich cieľom je pomôcť používateľom, zistiť ich potreby a vhodne usmerniť ich činnosť – táto aktivita je v súčasnosti v štádiu prípravy (technická realizácia je pripravená),
o podpora na úrovni vzdelávania tvorcov je realizovaná prostredníctvom elektronických materiálov (publikácie, články) a prostredníctvom školení, ktoré doposiaľ boli realizované na úrovni niektorých fakúlt,
o poslednou, no z pohľadu tvorcov určite nie nepodstatnou zložkou je podpora finančná. Táto spočíva vo finančnom ohodnotení tvorcov a detailnejšie sa jej venujeme nižšie,
• správu/evaluáciu obsahu zabezpečuje po formálnej stránke Rada pre e-learning, ktorá je v zložení zástupcov všetkých fakúlt schopná objektívne posúdiť formálnu stránku vytvorených kurzov (napr. rozsah, delenie obsahu na prednášky a cvičenia, dostatočný počet autotestov a pod.). Vzhľadom na to, že obsahovú stránku mnohých kurzov nedokáže posúdiť laik v danej oblasti, je na autorovi, aby svoj kurz nechal validovať vhodným recenzentom.

Motivácia tvorcov kurzov
Ak zabezpečenie dodržania dostatočnej úrovne portálu spočíva v rozdelení elektronických kurzov na skupiny recenzovaných (obsahová i formálna stránka bola posúdená kompetentnými orgánmi ako vyhovujúca) a nerecenzovaných kurzov (predstavujú rozpracované, čiastočne ukončené alebo ukončené a nerecenzované kurzy), možno toto delenie využiť i pri finančnom hodnotení a motivácii tvorcov.
Niektoré univerzity nastúpili v tomto smere na cestu jednorazového príspevku pri vytvorení, resp. odovzdaní či obhájení kurzu, prípadne na symbolické mesačné osobné prilepšenie.
Vzhľadom na niekoľkoročné skúsenosti však do finančného ohodnotenia odporúčame premietnuť aj ďalšie parametre:
• recenzovaný/nerecenzovaný kurz predstavuje významný fakt reprezentujúci komplexnosť kurzu – komplexný kurz musí byť hodnotený vyššie ako kurz neúplný, resp. kurz s nevhodným či neúplným obsahom,
• rozsah textovej časti kurzu (s prihliadnutím na multimediálny a ďalší obsah) – nie každý kurz má rovnaký rozsah – je žiaduce vyššie ohodnotiť kurzy s väčším rozsahom textu, prípadne s využitím multimediálnych údajov,
• počet aktívnych učiteľov kurzu – v prípade viacerých používateľov kurzu je obsah tvorený každým z nich (diskusné fóra, zadávanie úloh, príp. i tvorba obsahu) a náročnosť na jedného tvorcu sa znižuje,
• aktivita učiteľov musí pri hodnotení predstavovať významný aspekt, pretože vytvorením kurzu sa práca na ňom zďaleka nekončí. Tvorca kurzu, ktorý ho nepoužíva, nemá byť prečo odmeňovaný – za svoju aktivitu počas tvorby kurzu bol odmenený v období, keď kurz vytváral. Naopak, učiteľ, ktorý denne zadáva, kontroluje a koordinuje aktivity edukantov musí za túto svoju činnosť veľmi často „nadčas“ dostať primerané ohodnotenie,
• počet prihlásených študentov a aktivita študentov úzko súvisia s aktivitou učiteľov a odzrkadľujú nielen aktivizujúce prvky v kurze, ale aj jeho zaujímavosť a pestrosť,
• inovatívnosť kurzu spočíva v použití nových, netradičných a neštandardných metód zvyšujúcich kvalitu vyučovacieho procesu – a tieto určite nesmú zostať nepovšimnuté...

Záver
Portál nastúpil v školskom roku 2007/08 na začiatok svojej cesty. Veríme, že sa v nasledujúcich rokoch stane dostatočne silným odrazovým mostíkom pre tvorbu nových a obľúbeným miestom pre využívanie existujúcich elektronických kurzov.

Zdroj:
Drlík, Martin - Kapusta, Jozef - Skalka, Ján - Švec, Peter: Implementácia LMS na úrovni univerzity . In: UNINFOS 2007 - Univerzitné informačné systémy : zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie. - Bratislava: Ekonóm, 2007. - ISBN 978-80-225-2418-6. - S. 55-59.